Ontwerp en kleuren




De kit is van aluminium, maar er zijn ook kunststof onderdelen: motorkap, wielkappen, en zo nog wat zaken. Ik wilde een paint-sceme bedenken waarin ik zoveel als mogelijk 'bloot aluminium'  zou overhouden, maar toch de kunststof delen kon bedekken. Die wens tot het bloot laten komt rechtstreeks uit de productiemethodiek van de fabrikant: met een CAD-CAM ontworpen en gesneden kit zitten alle rivet-gaatjes zó allemachtig recht naast elkaar - dat kan ik zelf nooit zo recht ;-)
Als je dat spuit verlies je dat effect (echt waar, check het op je eerstvolgende bezoek aan een vliegveld).

Mijn Lief en ik staan in een museum en achter me hoor ik een meisjesstemmetje piepen: "Mama waarom heeft die schilder zo veel schilderij nodig voor zo weinig verf?". Toen ik de zin had opgekauwd draaide ik me om: Mondriaan.

Gelijk terug naar huis en de 3-d plaatjes inkleuren (zie boven). Latex verf gekocht en vier rollers, samen met 60 meter zwart tape, en de week erop begonnen met rollen (geen spuiten? Géén spuiten!). 

Elk vliegtuig heeft een call-sign (een soort kenteken) dat je zelf kunt kiezen, maar er zijn een hoop restricties. PH-MON was nog vrij, dus die heb ik gelijk vastgelegd.
Toen de verf droog was en collega-bouwers ernaar keken was de reactie zonder uitzondering positief en enthousiast. Eén collega zie "Ook gaaf dat je dat hebt kunnen regelen met die rechten!"

Oeps.

Gauw een enthousiaste mail gemaakt aan alles en iedereen die ook maar iets met Mondriaan te maken heeft. Mooie foto's erbij en maar afwachten: bij geen reactie 'heb ik het in elk geval geprobeerd'.
Edoch: de volgende dag al lag er een mailtje van de Mondriaan Stichting. Mondriaan was geboren 150 jaar geleden, en er was een wedstrijd uitgeschreven om die reden. Of ik het leuk vond de eerste prijs te vormen (een rondvlucht met de prijswinnaar)?







Prijswinnares Roos & gezin. 
Soms zit het mee.
Er is een leuk YouTube filmpje gemaakt door een spotter, die dag: https://www.youtube.com/watch?v=wfpU_EcnNE4


Soms ook niet:
Lees ook het artikel Boot Jargon in het tabblad over Media.











Ik deel graag wat inspiratie met je, mede van waaruit het paintsceme voor Piet is ontstaan. 
Je ziet de overeenkomsten en verschillen denk ik zelf ook wel.












 

Reacties

Populaire posts