Opleiding

Vliegen is iets bijzonders: het grijpt je bij de b..llen en je komt er nooit meer van af.

Toen ik 16 was kon ik met een Rijkssubsidie bij de AeroClubValkenburg leren om zweefvliegtuigen te besturen: een magische ervaring!!

Lieren, leren slepen achter een Piper Cup: allemaal even fantastisch!!



 

Foto in spiegelbeeld, maar de snelheid druipt ervan af. Zweefvliegen is echt heel erg fysiek en erg gaaf.

Samen met de mechaniek speuren naar dat ene belletje warme lucht, die je net die paar minuten langer in de lucht kan houden. Van thermieken wordt je een (veel!) betere piloot.

Ik moest er na de subsidie echter mee ophouden: wij hadden het thuis niet zo breed dat de zoon des huizes in de weekends kon gaan zweefvliegen. Ik bekeerde me weer tot modellen en RC-vliegerij.

Een nieuw avontuur kwam er aan. In 1948 was het deltavliegtuig uitgevonden door Francis Rogallo. In de jaren 60-70 stimuleerde NASA de sport fanatiek. Een poosje daarna (1987) was Deltavliegen dusdanig volwassen geworden dat ik het samen met een vliegmaatje aandurfde. Vóór 1987 vielen er nogal weleens dooien door wat Duitsers zo beeldend 'Flattersturz' noemden. Na een simpele technische aanpassing kon dat niet meer gebeuren en ik ging leren deltavliegen.

Leren lieren, slepen (achter een Ultralight), en bergvliegen: voor je brevet moet je onder meer van een 1.200 meter hoge berg afspringen.

 Toen ik een eigen bedrijf kreeg, en bij de verzekering ging informeren wat de relatie met vliegen was, vertelde men mij dat 'het geen punt was om dood te vallen onder een Luchtvaartuig - alleen was een deltavlieger (op dat moment, 2005) geen Luchtvaartuig'. 

Ik heb derhalve de hele bubs verkocht, en heb vlieglessen genomen om mijn sport-vliegbrevet te behalen.



Toen ik dat brevet eenmaal had, ben ik begonnen met de bouw van mijn eerste zelfbouw Experimental toestel: de Kitfox Mark IV. Er is een blog van die bouw en belevenissen van deze PH-FOX.
 

Leuke dingen beleefd met Foxy, waaronder een FlyIn op Texel (EHTX) waar je kon slapen in een tentje onder de vleugel. Erg romantisch. Samen met Foxy ben ik op de VPRO-tv geweest: in Nederland van Boven.










Reacties

Populaire posts