Bege-leiding

Ik heb de hele tijd drie petten op: die van Piloot, Bouwer en Onderhoudsmonteur.
Soms wringt dat: als ik vlieg en ik hoor een rammeltje of er gebeurt iets anders tehnisch-onverwachts, dan moet ik mij dwingen niet in de Onderhouds-modus te gaan zitten: op dat moment is de Piloot-modus levensbeschermend (Keep flying the thing!). 
Een vliegtuigje bouwen is één ding: een vliegtuigje hébben en houden, is heel wat anders.
Net als een boot trouwens, of een HarleyDavidson. Onderhoud hoort er gewoon bij.
Het is niet altijd Leuk, en soms stressvol als het even niet gaat of ik iets niet kan vinden of niet weet - maar met een Experimental ben je deels Piloot, deels Eigenaar en deels Onderhoudsman.
Dat moet ook door een gecertificeerd bedrijf  afgekeurd worden elk jaar, dus het hoort er gewoon bij.

Keuring van de avionics door een gecertificeerd bedrijf.

De fabrikanten van de diverse onderdelen (motor, propeller, wielen, airframe, etc) hebben onderhoudstijden opgegeven en die moet je bijhouden. Een soort APK. Dat bijhouden wordt vervolgens door een 'echte' vliegtuigtechnicus afgetekend, en zo behoud je je Bewijs van Luchtvaardigheid: een Toestemming om te vliegen, geldig voor één jaar.

 

Bougies hebben veel te vertellen, weet ik inmiddels. Dus bij onderhoud goed kijken welke bougie uit welke cylinder komt.

Omdat de twee hoofdwielen apart geremd zijn, kun je sturen met die remmen. Daardoor slijten ze wel harder, dus regelmatig uitbouwen en kijken of de toleranties nog worden gehaald.

De drie montage-rivets op dit plaatje mogen niet 'boven het remblokje uit komen'. In dit geval hebben we dus nog wel even.

En dat alles voor dit resultaat: een zorgeloze vlucht.

Reacties

Populaire posts