Aanleiding

Hoe vliegtuigen vliegen en werken weet jij vast al (anders kijk je deze blog niet), maar als je wat 3-d plaatjes wilt zien om zaken bevestigd te krijgen kan dat natuurlijk ;-). Kijk maar eens naar dit filmpje:
https://www.youtube.com/watch?v=ojHFu3R_JM0





De Kitfox was verkocht, mijn bouwmaatje Ruud legde een soortgelijk bedrag bij, en we gingen op zoek naar een passend project. Uitgaande van onze toekomstige Missie paste de RV12 het beste. 



De RV-serie wordt door VAN's Aircraft in Amerika geproduceerd. De grootste kitbouwer ter wereld!
Kijk eens op dit filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=6iRfRblrSTo

Mijn bouwbegeleider van de NVAV Wim Benschop wees ons luttele weken later op een slechts 10% afgebouwd project in Belgie. De eigenaar ervan Toon Jacobs had niet minder dan 14 Experimental-vliegtuigen gebouwd, maar was helaas jammerlijk verongelukt met zijn laatste creatie: een door hem elektrisch gemaakte Cri-Cri.

De weduwe wilde van de kit af, en na wat heen-en-weer berichten stapten Ruud en ik in een bus-met aanhanger



Een bus vol spullen. Achteraf bezien hadden we slechts één item niet ;-)


En vervolgens een garage vol spullen. Waar láát je het?


Na inventarisatie en opbergen, zijn we dan toch eindelijk begonnen.

De manual van deze RV12-kit is werkelijk fabuleus: CAD-CAM gedesignde kit waarbij de manual als het ware een bijproduct is: 3-D tekeningen, stapsgewijze uitleg ('doe dit, laat dat - als je dat nu bij stap 8 toch doet, kom je er in stap 14 achter dat dat niet kan').


Omdat we vermoedden dat de bouw van de vleugels niet te moeilijk kon zijn (en bovendien meer van hetzelfde), zijn we met de romp begonnen. Ik had het idee dat het inbouwen van de avionics wel eens een tijdrover zou kunnen worden (en hoe gelijk had ik!). Een tweetal jaren stond de romp in verschillende stadia van ontbering in de werkplaats. Soms klommen we er in om Brrroemm, brrroemmm -geluiden te maken, ons voor te stellen hoe het zou zijn.

Het was méér dan we ons konden voorstellen - véél meer ;-))


De Kit
VAN's is 's werelds grootste vliegtuigkitbouwer. De eigenaar en oprichter is Richard van Grunsven (1939, inderdaad, Nederlandse ouders) en hij heeft al 9 verschillende ontwerpen op zijn naam staan - allemaal even succesvol. In totaal vliegen er in de wereld ruim 10.000 toestellen van zijn naam rond.

In de USA vormen de toestellen van VAN's een klasse op zich: al het andere in de zelfbouw/Experimental wereld wordt vergeleken met hoe VAN's dingen doet of laat.
Eén van de voordelen van die bekendheid en spreiding is dat veel toeleveranciers zich mede richten op specials voor kits van VAN's: er is heel veel keuze in allerhande handigheden.

De eerste kits van VAN's zijn alleen ontwerpen, tekeningen die je koopt, en eventueel met losse onderdelen die de fabriek levert. Het is het idee dat de bouwer 'vanaf scretch' zelf zorgt voor inkoop, opbouw, et cetera. Dingen die je echt niet wilt, kunt of durft, koop je bij VAN's. Een voorbeeld kan zijn de cockpitkap, de hoofdliggers, speciaal gefreesde onderdelen en dat soort werk.

De eerste kit was een aerobatic éénzitter (RV-1). De meest recente is een tweezitter hoogdekker (RV-15) met een 300PK motor (oef!!). Er zijn ook vierzitters (RV-10), non-aerobatic en weet-ik-wat-voor typen.

De RV-12 is een toestel uit de Experimental-categorie, aangedreven door een Rotax 912ULS 100PK 4-cylinder vliegtuigmotor. Inmiddels is er ook een RV-12i, die voorzien is van een Rotax 120PK inspuitingmotor.

De RV12 is als Experimental door een individu te bouwen. Het toestel is ook als LSA (Light Sport Aircraft, een aparte klasse) kant en klaar te koop, dus door de fabriek gebouwd. In het eerste geval mag je zelf het onderhoud doen, in het tweede geval heb je een gecertificeerde onderhoudsfirma nodig. In het eerste geval ben je ten minste 1.200 uur onderweg, in het tweede geval in één keer rond de $90K armer.
Het is net wat u wenst.

De RV12 is wereldwijd de eerste kit die CAD-CAM gedesigned is, en ook geproduceerd. 
Een RV-12 is ontworpen als tourvliegtuig: ruim, comfortabel, 3,5 uur vliegtijd (met reserve) en een ctieradius van <850 kilometer.
De RV-12 is dan ook feitelijk geen bouwpakket, maar meer een assemblagekit: elke oliebol in Leiderdorp (of waar ook) kan een goed vliegende RV-12 in elkaar zetten. Zonder voorkennis, zonder speciaal gereedschap en zonder ook maar één mal. 
Gewoon thuis in de garage.

Dat design is zó sterk dat de Pilot Operating Handbook of POH (zeg maar de gebruiksaanwijzing van een vliegtoestel, voorzien van alle kleine letters, cijfers en procedures om veilig te kunnen opereren) al vanaf het internet is te downloaden. 
Normaliter moet de eigenaar van een Experimental vliegtuig de POH proefondervindelijk vaststellen: het is immers een Experimental?  Daar staat een procedure voor, waarbij je elke vlucht zaken uitprobeert, aftekent, opschrijft en vastlegt in dat POH. Na een aantal (20-40) uren zou dat compleet moeten zijn.

De POH van de RV-12 staat gewoon op de site van VAN's en in mijn eerste vlucht merk ik al dat de cijfers nagenoeg precies kloppen. Het toestel vliegt dan ook vanaf moment één kaarsrecht.
Nogmaals: zonder voorkennis, speciaal gereedschap of één enkele mal. Is dat niet fantasties??
Ik voel me dan ook altijd een beetje beschaamd als mensen mij bewonderend benaderen, zo van: wat knap! Het is van mij niet per se knap - alleen discipline. Het knap-stuk komt uit Aurora, Oregon, USA.



Reacties

Populaire posts