De Kit
VAN's is 's werelds
grootste vliegtuigkitbouwer. De eigenaar en oprichter is Richard van Grunsven (1939, inderdaad, Nederlandse ouders) en hij heeft al 9 verschillende ontwerpen op zijn naam staan - allemaal even succesvol. In totaal vliegen er in de wereld ruim 10.000 toestellen van zijn naam rond.
In de USA vormen de toestellen van VAN's een klasse op zich: al het andere in de zelfbouw/Experimental wereld wordt vergeleken met hoe VAN's dingen doet of laat.
Eén van de voordelen van die bekendheid en spreiding is dat veel
toeleveranciers zich mede richten op specials voor kits van VAN's: er is heel veel keuze in allerhande handigheden.
De eerste kits van VAN's zijn alleen ontwerpen, tekeningen die je koopt, en eventueel met losse onderdelen die de fabriek levert. Het is het idee dat de bouwer 'vanaf scretch' zelf zorgt voor inkoop, opbouw, et cetera. Dingen die je echt niet wilt, kunt of durft, koop je bij VAN's. Een voorbeeld kan zijn de cockpitkap, de hoofdliggers, speciaal gefreesde onderdelen en dat soort werk.
De eerste kit was een aerobatic éénzitter (
RV-1). De meest recente is een tweezitter hoogdekker (
RV-15) met een 300PK motor (oef!!). Er zijn ook vierzitters (
RV-10), non-aerobatic en weet-ik-wat-voor typen.
De RV12 is als Experimental door een individu te bouwen. Het toestel is ook als LSA (Light Sport Aircraft, een aparte klasse) kant en klaar te koop, dus door de fabriek gebouwd. In het eerste geval mag je zelf het onderhoud doen, in het tweede geval heb je een gecertificeerde onderhoudsfirma nodig. In het eerste geval ben je ten minste 1.200 uur onderweg, in het tweede geval in één keer rond de $90K armer.
Het is net wat u wenst.
Een RV-12 is ontworpen als
tourvliegtuig: ruim, comfortabel, 3,5 uur vliegtijd (met reserve) en een ctieradius van <850 kilometer.
De RV-12 is dan ook feitelijk geen bouwpakket, maar meer een assemblagekit: elke oliebol in Leiderdorp (of waar ook) kan een goed vliegende RV-12 in elkaar zetten. Zonder voorkennis, zonder speciaal gereedschap en zonder ook maar één mal.
Gewoon thuis in de garage.
Dat design is zó sterk dat de
Pilot Operating Handbook of POH (zeg maar de gebruiksaanwijzing van een vliegtoestel, voorzien van alle kleine letters, cijfers en procedures om veilig te kunnen opereren) al vanaf het internet is te downloaden.
Normaliter moet de eigenaar van een Experimental vliegtuig de POH proefondervindelijk vaststellen: het is immers een Experimental? Daar staat een procedure voor, waarbij je elke vlucht zaken uitprobeert, aftekent, opschrijft en vastlegt in dat POH. Na een aantal (20-40) uren zou dat compleet moeten zijn.
De POH van de RV-12 staat gewoon op de s
ite van VAN's en in mijn eerste vlucht merk ik al dat de cijfers nagenoeg precies kloppen. Het toestel vliegt dan ook vanaf moment één kaarsrecht.
Nogmaals: zonder voorkennis, speciaal gereedschap of één enkele mal. Is dat niet fantasties??
Ik voel me dan ook altijd een beetje beschaamd als mensen mij bewonderend benaderen, zo van: wat knap! Het is van mij niet per se knap - alleen discipline. Het knap-stuk komt uit Aurora, Oregon, USA.
Reacties
Een reactie posten
Dank voor je reactie! Vliegende Groeten,